دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث؛ حوادث ترافیکی
.
حوادث ترافیکی
نکات کلیدی و مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی
سیاستگذاری درست
برنامه ریزی هدفمند
ارتقاء کیفیت خودروها
آموزش و فرهنگ سازی
ـ صبور بودن و تصمیمگیری مناسب پس از رفع عصبانیت و خستگی؛ که این رفتار لازم است فرهنگسازی شود؛ چرا که بسیاری از نزاعها و رفتارهای خشونتآمیز در شرایط عصبانیت و خستگی رانندگان اتفاق میافتد و باید با آموزش مهارتهای زندگی ارتکاب رفتار خشونتآمیز بهویژه در مردان را کاهش داد.
ـ رعایت سرعت مجاز و رعایت فاصله مطمئنه؛ سرعت غیرمجاز به عنوان یک عامل خطر جدی در آسیبهای تصادفات جادهای است که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیبهای ناشی از آن تأثیر میگذارد.
احتمال مرگ سرنشینان خودرو با سرعت 80کیلومتر در ساعت 20 برابر زمانی است که سرعت خودرو 30کیلومتر در ساعت است.
ـ کمربند ایمنی؛ استفاده از کمربند ایمنی خطر صدمات جدی و کشنده را از 65 به 43درصد کاهش میدهد و استفاده از کمربند ایمنی بیشتر از هر وسیله دیگر از خطر تصادفات روبرو با یکدیگر میکاهد. از سن 12 سالگی به بعد، نوجوانان هم میتوانند مانند بزرگترها روی صندلی جلو بنشینند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. اما کودکان کمتر از 12سال یا نوجوانان با قد کوتاهتر از 130سانتیمتر باید روی صندلی عقب ماشین بنشینند.
ـ رعایت دید مناسب در رانندگی؛ خطر تصادفات ناشی از خستگی در شب 10برابر است. به طوری که این خطرات در حدود ساعت 2 تا 5 صبح یا غروب آفتاب یا در شب به علت دید ناکافی تقریباً 5 برابر بیشتر از زمانهای دیگر شبانهروز است. (21درصد مرگ و میرها ناشی از دید ناکافی است) یکی از راههای افزایش دید، حرکت با چراغهای روشن حتی در مدت روز است چرا که باعث کاهش 10 تا 15درصدی تصادفات میشود.
ـ استفاده از صندلی ویژه کودک؛ گفته شده است در ایران سوانح و حوادث جزء اولین علتهای مرگ و میر کودکان زیر 5سال به شمار میرود. بر روی زانو نشاندن اطفال در حین سفر در تصادفات رو در رویی که دو اتومبیل از دو جهت مخالف با یکدیگر برخورد میکنند، بسیار خطرساز است. در صورتی که سرعت 50کیلومتر در ساعت باشد، نمیتوان او را کنترل کرد و کودک صد در صد با داشبورد و شیشة جلو برخورد میکند و به دنبال آن آسیبها و پیامدهای ناشی از ازدست دادن فرزند برای والدین خواهد آمد. با استفاده از صندلی کودک میتوان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی کودکان را تا 51درصد کاهش داد.
ـ استفاده از کلاه ایمنی؛ کلاه ایمنی سفیدرنگ و لباسهای روشن موجب کاهش 45درصدی تصادفات میشود؛ 25درصد از موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی مربوط به راکبان موتورسیکلت است که نیمی از مرگهای مربوط به این گروه به علت جراحات ناحیة سر است. استفاده از رنگهای روشن در چرخها و عقب موتورسیکلتها و استفاده از چراغهای شفاف برای ترمزها در قسمت عقب موتور باعث افزایش دید و کاهش 15 تا 50درصدی تصادفات میشود.
در پایان امید است با رعایت اصول ایمنی و نکات پیشگیری از حوادث ترافیکی باعث کاهش مرگ و میر مردان که 80درصد کشتهشدگان تصادفات در جامعه را تشکیل میدهند، شویم، چرا که این گروه از افراد جامعه به دلیل شرایط فرهنگی جامعه اغلب منبع اصلی تأمین درآمد و نانآور خانوادهاند و نبود آنها ضمن روبرو کردن خانواده با زیانهای مالی و اقتصادی جبرانناپذیر، اثرات اجتماعی به مراتب ناگوارتری از جمله ازهمپاشیدگی کانون خانواده، بروز انواع ناراحتیهای روحی ـ روانی و مشکلات مرتبط با بزهکاری و اعتیاد را در پی دارد.
حکمت الله مرادی دکترای مدیریت سلامت در بلایا و فوریت ها
دکتر میلاد احمدی مرزاله هیئت علمی گروه سلامت در بلایا و فوریت ها
نظر دهید