• 1402/01/09
  • - تعداد بازدید: 16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

راهکار های خانه تکانی محل کار، از زبان رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

.

خانه تکانی محل کار

هر سال برای شروع سال جدید و بهار خانه تکانی می کنیم و خانه هایمان را از وسایل اضافه خالی و منظم می نماییم تا سال نو را در محیطی تمیز و با آرامش شروع کنیم، رسم خانه تکانی که جز ماندگارترین رسوم ما ایرانی ها است، لازم است به اتاق های کارمان نیز آورده شود، اما چگونه محل کار خود را خانه تکانی کنیم، روش پنج اس (5S ) روشی که ژاپنی ها مبدع آن هستند و در سال های اخیر در سازمانهای ما البته نه بطور داوطلبانه بلکه اجبار کاربرد پیدا کرده است، در واقع از روش های خانه داری می باشد، از آنجا که این روش 5 گام دارد که با حرف اس شروع می شود به فایو اس معروف شده است، اما بگذارید اینجا به زبان ساده بگویم که روش پنج اس (5S ) چه مراحلی دارد:

ساماندهی ( seiri) یا ( sort)  جدا کردن وسایل ضروری از غیر ضروری 

سعی کنید محل کار را از اقلام بلا استفاده پاک کنید. این اقلام باید تعیین تکلیف شود یا به انبار رود، اسقاط شود یا به واحدهایی که نیاز دارند واگذار شود. بر اساس فاصله زمانی استفاده از وسایل می توانید در مورد آنها تصمیم بگیرید.

نظم و ترتیب ( seiton) یا ( set in order) مرتب نمودن و تعیین مکان وسایل

هر چیزی در اتاق کار شما باید محل مشخص داشته باشد، پس وسایل را اول دسته بندی نموده و برای هر دسته جای مشخص و مناسبی تعیین کنید. در این مرحله می توانید محل وسایل را نام گذاری کنید و برچسب بزنید.

نظافت ( seisi) یا ( shine) نظافت نمودن و تمیز کردن محیط و وسایل

سطوح و وسایل کار را تمیز کنید و برق بیندازید، سعی کنید برنامه نظافت مشخصی داشته باشید.

استاندارد سازی ( seiketsu) یا (standardize) تعیین روشی برای حفظ این آراستگی

برنامه بریزید و سه مرحله قبل یعنی ساماندهی، نظم و نظافت را در فواصل زمانی مشخص بازبینی و اجرا کنید. یعنی همانطوری که در فرهنگ ما ایرانی ها نهادینه شده است علی رغم خانه تکانی سالانه در فواصل زمانی مشخص نیز خانه ها را تمیز و مرتب می نماییم، در محل کار نیز باید این امر صورت پذیرد.

حفظ و پشتیبانی اصول ایجاد شده ( shitsuke ) یا  (sustain) حفظ فرهنگ آراستگی در محل کار

به منظور استفاده از مزایای آراستگی باید تلاش کنیم این موضوع برای ما نهادینه و جزیی از فرهنگ ما شود.

 

 پس از بازگشت از تعطیلات نوروز، شاید بد نباشد بر اساس فایو اس محل کارمان را سر و سامانی بدهیم. مزایایی که می توان برای این نظم دهی برشمرد متعدد است از آن جمله می توان به مواردی چون حذف اضافات، افزایش روحیه و حس مالکیت، ارتقای بهره وری ( کاهش زمان صرف شده برای جستجوی ابزار و وسایل و حتی حرکت کمتر) و بهبود کیفیت بر مشتریان خارجی سازمان دانست.

دکتر «زهرا کاوسی» رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
 
./ س. حیدریان 
پایان خبر 
  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 76231
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید