• 1401/06/12
  • - تعداد بازدید: 20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه دکتری گروه سلامت در بلایا و فوریت ها

.

مدیرگروه سلامت در بلایا و فوریت­ها از برگزاری جلسه دفاع از رساله دکتری و فارغ التحصیلی دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریت­ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده مدیریت و اطلاع­رسانی، دکتر «محمودرضا پیروی» گفت: «حمید کریمی» رساله خود را با عنوان «ارائه مدل مفهومی آموزش همگانی برای افزایش تاب‌آوری نوجوانان در برابر بلایا» به راهنمایی خانم دکتر «ریتا رضایی» و آقای دکتر «میلاد احمدی مرزاله» و مشاوره اینجانب در سال 1400 شروع کرد و در شهریور ماه 1401 موفق به دفاع گردید.

 

دکتر «پیروی» در ادامه گفت: این پایان نامه با محوریت ارائه مدل مفهومی آموزش همگانی برای افزایش تاب‌آوری نوجوانان در برابر بلایا طراحی گردید. با توجه به گزارش منتشر شده توسط مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بلایا (CRED ) در سال 2020، بیش از 380 مورد بلایای طبیعی در جهان اتفاق افتاده که از میانگین 10 ساله (348 مورد) بیشتر است و منجر به کشته شدن بیش از 15080 نفر شده است. 98.4 میلیون نفر از مردم جهان تحت تأثیر این بلایا قرار گرفته اند و بیش از 171 میلیارد دلار خسارت وارد شده است، لزوم افزایش آمادگی و تاب­آوری افراد در بلایا بیش از پیش آشکار می شود. همانطور که در اولویت­های چارچوب­های بین­المللی کاهش ریسک بلایا اشاره شده است، آموزش و فرهنگ­سازی مهم­ترین عنصر در راستای ارتقای دانش و آگاهی و تغیرات رفتاری و افزایش تاب آوری اجتماعی در بلایا در اجتماعات در معرض ریسک بلایا است. از آنجایی که اغلب تحقیقات در زمینه آموزش همگانی نشان می­دهد، گروه­های سنی و اجتماعی خاصی مورد بررسی قرار گرفته­اند و علیرغم آسیب پذیری بالا، کمتر به گروه سنی نوجوانان پرداخته شده است. این مطالعه ، با رویکرد تمام مخاطرات و با استفاده از روش ترکیبی با هدف طراحی مدل مفهومی آموزش تاب­آوری نوجوانان در بلایا به منظور بهبود تاب­آوری اجتماعی در ایران انجام شده است.

این مطالعه به روش ترکیبی در چهار مرحله انجام شده است. مرحله اول به روش مرور نظام­مند مقالات منتشر شده بین 18 آگوست 2001 تا 31 آگوست 2021 و مرحله دوم با انجام مصاحبه­های عمیق نیمه ساختاریافته با 21 متخصص و 11 نوجوان که از طریق نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شدند. پس از استخراج مولفه­ها و عوامل موثر بر آموزش تاب­آوری نوجوانان در بلایا، در مرحله سوم؛ به منظور سنجش مولفه­ها و رسیدن به توافق جمعی خبرگان، پرسشنامه دلفی طراحی و با مشارکت 20 نفر از اساتید و متخصصین حوزه مدیریت بلایا، درجه اهمیت هر یک از عوامل مستخرج شده ارزیابی شد. در نهایت با برگزاری پنل متخصصین براساس نتایج حاصل از سه مرحله قبلی، مدل آموزش تاب­آوری نوجوانان در بلایا به منظور بهبود تاب­آوری اجتماعی در ایران طراحی شد.

نتایج این مطالعه، با ارائه مدل آموزش تاب­آوری نوجوانان در بلایا به منظور بهبود تاب­آوری اجتماعی با 4 مولفه اصلی و 20 زیرمولفه نشان داد، افزایش اثربخشی فعالیت­های آموزش بلایا برای افزایش تاب­آوری نوجوانان در گرو مشارکت اجتماعی، آموزش مبتنی بر نیاز نوجوانان، تغییر دیدگاه­های حاکمیتی و افزایش دامنه نفوذ فعالیت­های آموزشی می­باشد./ ف.غزنوی

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,اخبار واحدها
  • کد خبری : 65987
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید