دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه دکتری گروه سلامت در بلایا و فوریت ها
.
مدیرگروه سلامت در بلایا و فوریتها از برگزاری جلسه دفاع از رساله دکتری و فارغ التحصیلی دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریتها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی، دکتر «محمودرضا پیروی» گفت: «حمید کریمی» رساله خود را با عنوان «ارائه مدل مفهومی آموزش همگانی برای افزایش تابآوری نوجوانان در برابر بلایا» به راهنمایی خانم دکتر «ریتا رضایی» و آقای دکتر «میلاد احمدی مرزاله» و مشاوره اینجانب در سال 1400 شروع کرد و در شهریور ماه 1401 موفق به دفاع گردید.
دکتر «پیروی» در ادامه گفت: این پایان نامه با محوریت ارائه مدل مفهومی آموزش همگانی برای افزایش تابآوری نوجوانان در برابر بلایا طراحی گردید. با توجه به گزارش منتشر شده توسط مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بلایا (CRED ) در سال 2020، بیش از 380 مورد بلایای طبیعی در جهان اتفاق افتاده که از میانگین 10 ساله (348 مورد) بیشتر است و منجر به کشته شدن بیش از 15080 نفر شده است. 98.4 میلیون نفر از مردم جهان تحت تأثیر این بلایا قرار گرفته اند و بیش از 171 میلیارد دلار خسارت وارد شده است، لزوم افزایش آمادگی و تابآوری افراد در بلایا بیش از پیش آشکار می شود. همانطور که در اولویتهای چارچوبهای بینالمللی کاهش ریسک بلایا اشاره شده است، آموزش و فرهنگسازی مهمترین عنصر در راستای ارتقای دانش و آگاهی و تغیرات رفتاری و افزایش تاب آوری اجتماعی در بلایا در اجتماعات در معرض ریسک بلایا است. از آنجایی که اغلب تحقیقات در زمینه آموزش همگانی نشان میدهد، گروههای سنی و اجتماعی خاصی مورد بررسی قرار گرفتهاند و علیرغم آسیب پذیری بالا، کمتر به گروه سنی نوجوانان پرداخته شده است. این مطالعه ، با رویکرد تمام مخاطرات و با استفاده از روش ترکیبی با هدف طراحی مدل مفهومی آموزش تابآوری نوجوانان در بلایا به منظور بهبود تابآوری اجتماعی در ایران انجام شده است.
این مطالعه به روش ترکیبی در چهار مرحله انجام شده است. مرحله اول به روش مرور نظاممند مقالات منتشر شده بین 18 آگوست 2001 تا 31 آگوست 2021 و مرحله دوم با انجام مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 21 متخصص و 11 نوجوان که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شدند. پس از استخراج مولفهها و عوامل موثر بر آموزش تابآوری نوجوانان در بلایا، در مرحله سوم؛ به منظور سنجش مولفهها و رسیدن به توافق جمعی خبرگان، پرسشنامه دلفی طراحی و با مشارکت 20 نفر از اساتید و متخصصین حوزه مدیریت بلایا، درجه اهمیت هر یک از عوامل مستخرج شده ارزیابی شد. در نهایت با برگزاری پنل متخصصین براساس نتایج حاصل از سه مرحله قبلی، مدل آموزش تابآوری نوجوانان در بلایا به منظور بهبود تابآوری اجتماعی در ایران طراحی شد.
نتایج این مطالعه، با ارائه مدل آموزش تابآوری نوجوانان در بلایا به منظور بهبود تابآوری اجتماعی با 4 مولفه اصلی و 20 زیرمولفه نشان داد، افزایش اثربخشی فعالیتهای آموزش بلایا برای افزایش تابآوری نوجوانان در گرو مشارکت اجتماعی، آموزش مبتنی بر نیاز نوجوانان، تغییر دیدگاههای حاکمیتی و افزایش دامنه نفوذ فعالیتهای آموزشی میباشد./ ف.غزنوی
پایان خبر
نظر دهید