دکتر براتی از گذشته، حال و آینده ی دانشکده می گوید...(بخش دوم)

مصاحبه صمیمی و خواندنی روابط عمومی دانشکده با دکتر امید براتی رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بخش دوم



7- آقای دکتر فکر می کنید تو این مدت تونستید منشا تغییرات و تحولات باشید و به عملکرد خودتون چه نمره ای میدید؟

*به نظر خودم تا حد زیادی تونستم ولی نمره خوبی به خودم نمیدم معمولا نمرات خوبی به عملکرد خودم نمیدم چون فکر می کنم به قول ژاپنی ها  میگن استاندارد حدی ندارد چون استاندارد  حد یقف هست و فکر می کنم تا اون وضعیت ایده آل راه زیادی داریم. اگر بخوام نمره بدم از20 به خودم 13-14 میدم علتش اینه که خیلی باید بیشتر کار کنیم با اینکه اتفاقات خوبی افتاده تو این مدت،  به طوریکه نگاه مدیران ارشد دانشگاه و در راس اون ریاست محترم دانشگاه به حوزه ی مدیریت سلامت و دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی اون طور که خودشون در جلسات اذعان دارند تغییر کرده ،و این البته موفقیت و افتخاری هست برای دانشکده اما باز هم راه خیلی طولانی در پیش داریم.

8- آقای دکتر میشه چند تا از برنامه های موفق دانشکده رو در این چند سال گذشته نام ببرید؟

  سلسله کارگاههای توانمندسازی مدیران ارشد دانشگاه در طول این سه سال که الان دانشکده به عنوان متولی توانمندسازی مدیران در سطح دانشگاه مطرح هست (و با هماهنگی هایی که با وزارت بهداشت شده قراره توانمندسازی مدیران قطب جنوب کشور رو دانشکده مدیریت ، مدیریت بکند که هنوز ملزومات لازم از طرف وزارت بهداشت فراهم نشده که بیان نرم افزارش رو نصب بکنند) در سال گذشته چهار دوره 20 ساعته کارگاه توانمندسازی برای 120 نفراز مدیران ارشد  برگزار شد که فوق العاده مورد استقبال قرار گرفت و خود ما هم اصلا تصور نمی کردیم که انقدر از طرف مدیران استقبال بشه. به طوریکه از طرف مدیران درخواست شه این کارگاه علاوه بر مدیران و روسای بیمارستان و شبکه ها برای مدیران ستادی دانشگاه هم برگزار بشه که الحمدالله بهترین مشوق ما همین فیدبک ها بود و همه اساتید و همکاران دانشکده خیلی زحمت کشیدند  و تونستیم بایک کار تیمی منسجم این دوره ها را برگزار کنیم.

  
یکی دیگر ازبرنامه های موفق دانشکده طراحی و اجرای درس بهبود کیفیت برای دانشجویان پزشکی  و درس آموزه های قانونی  برای کلیه ی دستیاران تخصصی دانشگاه برای دانشجویان پزشکی و برای یک دوره ی معین بود همچنین دوره ی حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار برای دانشجویان پزشکی بود. بحمدالله این دوره ها جز درس های موظف دستیاران و دانشجویان پزشکی خواهد شد و از اول مهر این مباحث نهادینه خواهد شد.

یکی دیگه ازکارهای که دانشکده کرده برگزاری سمینارها و همایش های مختلف هست مثل : همایش تحول سلامت با رویکرد اقتصاد مقاومتی


 
یکی دیگه از اقداماتی که صورت گرفته است جذب اساتید از خارج از دانشگاه هست حتی عرض کردم بصورت قراردادی، که باعث تقویت وضعیت هیئت علمی بشه که البته کاره خیلی سختی بود اما بحمدالله باتوجه به فیدبک هایی که دریافت کردیم اثرات خیلی خوبی داشته و باعث افزایش رضایتمندی شده ، چندین کارگاه آموزشی با حضور اساتید داخلی و خارجی داشتیم که البته این جز وظایفمون هست و اینها هم نتایج خوبی داشته است.

برگزاری جلسات صبحگاهی مدیران
که از سال گذشته با تغییراتی که داشت ابتدا شد جلسه عصرگاهی و بعد هم تور بیمارستانی که این برنامه حدودا دو سال هست برگزار شده و ادامه داره و یک برنامه خیلی منسجم و سیستماتیک و با برنامه بوده و میشه گفت این برنامه در کشور تقربیا منحصربه فرد هست چون با مطالعاتی که ما انجام دادیم هیچ کدوم از دانشکده های مدیریت سلامت این نقش تاثیرگذار رو نداشتند طوریکه دانشکده بدون واسطه بعنوان یک مشاور و راهنما ورود بکنه تو مدیریت بیمارستان ها و مشکلات اونها رو بررسی کنه و راهکار ارائه بده و در یک جلسه بحث علمی  و کارشناسی انجام بدن.بطور مثال جلسه اخیر که در بیمارستان نمازی انجام شد ، قائم مقام بیمارستان نمازی گفتند این جلسه خیلی فراتر از حد انتظار  ما بود  که این ها برای دانشکده باعث افتخار هست .

  
یکی دیگه از قسمت هایی که دانشکده در اون ورود کرده بحث توانمندسازی کارکنان مراکز درمانی هست که نمونه اولش در درمانگاه امام رضا (ع) و درمانگاه شهید مطهری بود که الان حدود یکسال و چند ماه هست که داریم اونجا کار می کنیم و زیر نظر سرکارخانم دکتر باستانی در حال اجرا است ابتدا چندین تحقیق میدانی  اونجا انجام دادیم که مقالاتش هم چاپ شده ، بعد از اون تحقیق ها باتوجه به نتایج، مداخلاتی در قالب کارگاه های آموزشی به صورت کارهای کم نظیری در بزرگترین درمانگاه جنوب کشور انجام شده که الحمدالله اثربخشی اون هم بررسی شد و نشون داد که مداخلات تاثیر خیلی خوبی داشته. بحمدالله اینها کارهای ماندگاری بوده.

اون چیزی که دغدغه ی ما هست اینه که این کارها سیستماتیک و فرآیند مدار بشه و نباید قائم به شخص باشه.امیدوارم روزی برسه که مثل دوره های حاکمیت بالینی و آموزه های قانونی این برنامه ها نهادینه و جزئی از الزامات برای تصدی پست های مدیریتی و یا تصدی پست های کارشناسی بشه.اگر قرار باشه قائم به شخص باشه طبیعتا فایده ای نداره.تلاشمون این هست که بیشتر وارد فرآیندهای کاری مدیران بشیم.


                                                                                                                   

9- آقای دکتر تا اینجا بیشتر نگاهمون به گذشته بود اما در ادامه بحث میخوایم بیشتر در خصوص آینده دانشکده صحبت کنیم.آقای دکتر برای آینده دانشکده چه اهداف و برنامه ریزی های مد نظرتون هست؟

*ببینید اون چیزی که ما در برنامه عملیاتی واحدهامون هست این هست که ما انشالله بتونیم بعد از5سال بشیم اولین دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی در کشور ، چه از نظر نیروی انسانی چه از نظر نیروی بالقوه ی که در دانشکده میتونه از نظر علمی و پژوهشی ، از نظر تعداد استاد ،از نظر حضور در مجامع علمی در همه ی این ابعاد اول باشیم انشالله این نگاه راهبردی ما هست در تمام حوزه ها. اما اینکه با چه رویکردی باید به اینجا برسیم خب طبیعتا اولین قدم اینه که پیشگام باشیم در تربیت دانشجویانی که زمانیکه فارغ التحصیل می شوند عناصر کار آمدی باشند برای خدمت به مراکز خدمات سلامت وکشور ، انشالله باید پتانسیل بالقوه را بالفعل تبدیل کنیم. این یکی از آرزوهای منه و برنامه هایی که در سال های گذشته همگی در این راستا بوده.

هدف بعدی من هم اینکه ما در قطب پژوهشی هم در حوزه ی مدیریت سلامت بتونیم حرف اول رو بزنیم و در واقع پژوهشگرانی داشته باشیم که اینها بتونند سکانداران و پرچمداران پژوهش در حوزه مدیریت سلامت کشور باشند.

یکی از اهدافی که برای دانشکده متصور هستم اینه که دانشکده به عنوان قطب مشاوره برای مدیران ارشد نظام سلامت کشور کار بکنه ،یعنی ما امروز با افتخار اساتیدمون در survey  های کشوری مطرح هستند ، گزارشات کشوری و ملی و بعضا بین المللی اسمشون هست هدف اینکه علاوه بر اینکه اساتید مقالات ارزشمندشون را منتشر کنند، مدیران ارشد نظام سلامت هم به این تحقیقات رجوع کنند که این موضوع خیلی مهم هست به عنوان نمونه سه نفراز اساتید ما در گزارش دیده بانی نظام سلامت که توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت منتشر کرده کار کردند و مشارکت داشتند.اینها از افتخارات دانشکده است  یکی دیگر از اهدافی که متصور هستیم اینکه دانشکده  به عنوان قطب منطقه ای و حتی ملی در حوزه توانمندسازی مدیران ارشد نظام سلامت مطرح بشه که الحمدالله در این چند سال گذشته هم تو این حوزه دانشکده کارهای ارزشمندی انجام داده.

10- آقای دکتر تمرکز و اولویت کاری شما در ماه های آینده بیشتر در چه قسمت هایی است؟؟

یکی از مهم ترین دغدغه هامون از دوسال پیش اینه که یک فیلدی رو مخصوص دانشجویان دانشکده درست کنیم، چون هنوز نیازهای بچه های ما برآورده نمیشه، انشاا... اگرهماهنگی لازم در این زمینه انجام بشه و این اتفاق بیوفته دیگه اون آرزوهایی که اساتید و دانشجویان داشتن برای کاربردی و عملی کردن آموزش ها انشاا... محقق خواهد شد.

11- آقای دکتر شما نسبت به گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و اقتصاد سلامت بیشتر دغدغه دارید یا گروه فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی؟

والله مابه عنوان خدمتگزار دانشکده دغدغه ی همه ی قسمت هارو داریم چون هر قسمت مشکلات خاص خودش رو داره. اما اون چیزی که خیلی برامون در حال حاضر در بحث هیئت علمی اولویت داره تکمیل کادر هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی هست.

13-آقای دکتر رشته های جدید قرار نیست پذیرش داشته باشه دانشکده؟؟

یکی دیگه از اتفاقاتی که در سال جاری و ماه های آینده خواهد افتاد، دوره PhD  مدیریت سلامت در بلایا تصویب نهایی شد و انشاا... اولین دوره از بهمن 2 یا 3 نفر دانشجو پذیرش خواهیم داشت.همچنین با حمایتی که اعضای بورد مدیریت اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی داشتند امیدواریم PhD  مدیریت اطلاعات سلامت هم در آینده نزدیک تصویب نهایی بشه و در این رشته هم بتونیم پذیرش دانشجو داشته باشیم.

14-آقای دکتر شما جایگاه و چشم انداز آینده دانشکده رو چطور میبینید؟

فکر کنم جواب این سئوال رو غیر مستقیم در بخش های قبلی گفتم، ما امیدواریم با توجه به ظرفیت هایی که دانشکده در همه ی حوزه ها داره، اولین دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در سطح کشور باشیم.

15- به عنوان آخرین سوال یک جمله برای دانشجویان، یک جمله برای اساتید و یک جمله هم برای کارکنان بفرمایید.

دانشجویان :

آینده ی شغلیشون و آینده ی زندگیشون در گرو همت و تلاش و توکل و درس خوندن هست.

اساتید:

بنا به فرمایش امام حسین (ع) که می فرمایند "آگاه باشید که بزرگترین هدیه ی خدا از نعمت های الهی به شما آن است که مردم به شما حاجتی دارند، پس از این حاجت ملول نشوید" ، بزرگترین سرمایه ای که خدا به ما اساتید داده این هست که یک خدمتی رو به دانشجویان و کشور عزیزمون ارائه کنیم که این یک افتخار است و این بزرگترین رسالتی هست که بر دوش همه ی ما هست.

کارکنان :

تک تکشون رو به اندازه ی اعضای خانوادم دوست دارم، فکر می کنم ارتقا روحیه کارگروهی و حس تعلق خاطر سازمانی، بزرگترین عاملی هست که میتونه منجر به پیشرفت و دستیابی به اهداف دانشکده بشه.

اگر سخن پایانی دارید بفرمایید.

دعا میکنم خداوند عاقبت همه ی مارو ختم به خیر کند انشاالله


تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1394-5-10 12:15        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ